Bij SocialStart draait alles om geld én mensen

SocialStart is zijn tweede ronde ingegaan. Een nieuwe lichting ambitieuze en creatieve twintigers staat te trappelen om samen met onder andere Cordaan, Streetcornerwork en het Rode Kruis een sociale firma te lanceren. Het initiatief van de Diaconie Amsterdam stoomt hen met masterclasses, workshops en begeleiding klaar om nieuwe verdienmodellen te zoeken voor deze maatschappelijke organisaties.

“Een sociale onderneming werkt met mensen die kwetsbaar zijn of een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren”, zegt Paul van Oosten, directeur van de Diaconie. “Met SocialStart spelen we tegelijk in op de participatiesamenleving en een arbeidsmarkt die voor veel jonge hoogopgeleiden – onze starters – op slot zit.” Hij voegt toe dat de Diaconie vanouds ook een sociale firma is. “We hadden vroeger een bakkerij en zelfs een bierbrouwerij! Nu expoiteren we onder andere theehuis Hoftuin.”

Hieronder aandacht voor twee projecten die voortkwamen uit de eerste ronde van SocialStart.

 

KlusLAB

Marte Fekkes’ werkplek, de Ru Paré Community in Slotervaart, is vergevorderd in de transformatie naar een buurthuis, restaurant en vestigingsplaats van organisaties en bedrijfjes. Allemaal zoeken ze binding met de buurt. Zo ook het KlusLAB, een coöperatie van vakmensen met jaren ervaring en  eigen specialisaties. Volgens Marte is het de eerste Amsterdamse sociale onderneming die zich richt op verbouwing en onderhoud. Onder andere stukadoor Khalid, beheerder Omar en timmerman Ismael knappen de voormalige school op en doen klussen in de buurt.

“Ik breng continuïteit in het vakmanschap en de teamspirit die hier zijn ontstaan”, zegt Marte. Daarom schrijft ze een businessplan en zoekt ze nieuwe opdrachten voor de klussers. “We willen een goed lopend bedrijf worden, waar mensen met weinig kansen op de arbeidsmarkt professioneel groeien en, als ze dat willen, een opleiding kunnen volgen.”

Het KlusLAB-team liep het gebouw na op achterstallig onderhoud en rondde verbouwingen af. De tweede verdieping is nu bijna klaar. Daar komen we stukadoor Khalid tegen, met leerling Said aan zijn zijde, die binnenkort aan een stukadooropleiding begint. Khalid staat op het punt de vloer van de toiletten te verven. Een creatieve oplossing, die voorkomt dat de vreemd gekleurde gietvloer vervangen moet worden. “We hebben alles overwogen”, zegt Khalid, die toevoegt dat hij altijd creatief moet plannen. “Als KlusLAB kunnen we alles oplossen!”

Marte’s technische achtergrond komt goed van pas. Ze studeerde Werktuigbouwkunde en Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Tijdens een semester in Abu Dhabi viel haar de grote ongelijkheid op tussen de rijke bovenklasse en ingevlogen ingenieurs enerzijds en laaggeschoolde immigranten anderzijds. Ze besloot het ontwikkelingswerk in te gaan en werkte in Palestina, India en op Borneo. Terug in Nederland stuitte ze op SocialStart. “Een perfecte match, want ik ben gek op het opzetten van projecten.”

Marte vindt het belangrijk dat mensen zelf kiezen hoe ze ondersteund willen worden bij het bereiken van hun sociale of professionele doel. Ook op andere vlakken staat ze open voor de wensen en expertise van anderen. “Ik weet hoe ik acquisitie bij bedrijven moet plegen, maar van de vakmannen hoor ik wat voor klussen er in de wijk zijn en waar ik bijvoorbeeld het beste kan flyeren. Alleen samen, als team, kunnen we ons verder ontwikkelen.”

www.kluslab.nl

 

Firma Koos

Anneleen van der Kolk omschrijft kort en bondig de filosofie van Firma Koos: “Onze firma maakt werk van hergebruik. Spullen en mensen die als waardeloos worden gezien, worden bij ons weer waardevol.” Haar project is gehuisvest in De Derde Schinkel in Amsterdam Oud-Zuid, een sociale werkplaats van De Regenboog Groep. Die organisatie richt zich op Amsterdammers die bijvoorbeeld te kampen hebben met psychische aandoeningen, eenzaamheid, verslaving of dakloosheid. Ze komen er weer onder de mensen en brengen er hun tijd nuttig door.

De Derde Schinkel krijgt sinds begin dit jaar minder subsidie en moet zich nu deels zelf bedruipen. Anneleen nam de opdracht van De Regenboog Groep aan om een merk te bedenken dat past bij de drie werkplaatsen in het pand: een drukkerij, boekbinderij en naaiatelier. “Met een eigen label kunnen de producten beter vermarkt worden”, legt Anneleen uit. Daarom bedacht ze het concept Firma Koos, schreef ze een businessplan en vroeg fondsen aan.

Anneleen: “In mijn plan blijven de boekbinderij en het naaiatelier dezelfde cadeauproducten maken, maar nu onder de naam Firma Koos. De boekbinderij maakt opbergdozen van versleten boeken en enveloppen en het naaiatelier kussens van uitgehaalde wollen truien.” Er zijn ook plannen om oude tapijten om te toveren tot tassen en kussens. De doelgroep? “Amsterdammers die een ander graag een niet te duur cadeau met een verhaal geven. Eigenlijk net als ikzelf”, zegt Anneleen. Als mogelijke afnemers noemt ze winkels als Het Kaufhaus en Het Faire Oosten.

Kortgeleden kreeg haar project geld toegekend. “Nu kan ik een halfjaar aan de slag om mijn plan te realiseren”, zegt een blije Anneleen. “Dat is fijn én spannend, want het is afwachten hoe winkels en consumenten erop reageren.” Ze kwam het ondernemerschap “vers binnenrollen” na een opleiding architectuurgeschiedenis en werd warm ontvangen in De Derde Schinkel. “De mensen zijn er heel vriendelijk en open. Het is een veilige plek waar niet alleen gewerkt wordt, maar ook veel onderling contact is.”

De benodigde cultuuromslag is volgens Anneleen de grootste uitdaging. “De Derde Schinkel is een zorginstelling en de begeleiders vinden het niet altijd gemakkelijk om commercieel te denken. Ik geloof in Firma Koos en denk dat zorg en ondernemen kunnen samengaan. Daarvan wil ik ze overtuigen.”

www.firmakoos.nl

 

Dit artikel verscheen eerder in iets gewijzigde vorm in Kerk in Mokum, editie juli/augustus 2015. Foto frontpage: Maartje Geels

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on Tumblr
categorie: geest