What’s in a username?

NUjij is een nieuwsforum dat is gekoppeld aan NU.nl, de populairste nieuwssite van Nederland. Onder elk artikel staat een knop – de drempel om op de actualiteit te reageren is laag, en dat is aan de reacties af te lezen. Als u begrijpt wat ik bedoel.

Zoals bij wel meer vergelijkbare services worden de gebruikersnamen gebruikt als statement. In december 2011 viel het me op dat ze steeds zwartgalliger werden. Ik besloot een lijstje met de meest veelzeggende te maken. Hieronder mijn in no time verzamelde buit:

ff lekker hakke
ook ff zeuren
lekkerffzeuren
Mag ik ook weer wat zeggen ?
Iedereen heeft recht op mijn eigen mening
Mijn mening accepteer je maar!
Een mening waar niemand op zit te wachten
Ik ben het helemaal zat.
Ik ben het zat!!
leugen holland
grrrr
ikbaalhierzovan
benbelazerd
verontwaardigde burger
overgeleverd aan de gewetenlozen
Kaalgeplukte kikker
Tikkende tijdbom
Klaarmetsociaalcorrectgeleuter
genoegzo
Genoeg nu
Mensenwordwakker
Wakker worden, Holland
Zijnzegekofzo
ABOMINABEL
heteindevandewereld
WeGaanDrAan

Zou het kunnen dat deze namen een afspiegeling vormen van de zorgen en onvrede die er in die tijd bij (online) mondige Nederlanders leefden?

In 2011 hakte het niet-aflatende nieuws over de economische crisis er flink in. De regering kondigde grootschalige bezuinigingen aan en het consumentenvertrouwen bereikte een historisch dieptepunt. Op de hielen van alarmerende berichten over economische ellende in Europa gingen er tot groot ongenoegen van menig NUjij’er vele miljarden euro’s naar het Europese Noodfonds EFSF. En er was nog een onderwerp dat online de tongen losmaakte: de rechtszaak tegen Geert Wilders, de meester in het ongenuanceerd reageren.

Tijd voor een nieuw, controversieel onderzoek naar het effect van positieve en negatieve (nieuws)berichten!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on Tumblr
categorie: media