Zoeken naar een kerk voor iedereen
De Church for Atheists (+ agnostics + the rest of us) kwam nu al vijf keer op verschillende plekken bijeen in Amsterdam. Waarom komen ongelovige mensen anno 2014 onder de ouderwetse noemer ‘kerk’ bij elkaar? Ik bezocht een bijeenkomst en ging in gesprek met initiatiefnemer Gerko Tempelman. Overal in het land krijgen kerkgebouwen een andere, seculiere bestemming, bijvoorbeeld als galerieruimte, boekhandel en uitgaansplek. Gerko Tempelman deed hetzelfde, maar dan met de kerk als concept, vergezeld van de wervende oproep ‘Share life, discuss its questions and help us become the people we want to be’. Eeuwenoude religieuze vormen werken nog steeds, lijkt zijn uitgangspunt te zijn. Of werken ze zelfs beter dan seculiere vormen? Die vraag stond centraal tijdens de eerste grote, zogeheten [university]-bijeenkomst halverwege maart, in een theater in Amsterdam Oud-West. Nieuwsgierig nam ik een kijkje. Al snel is duidelijk dat de Church for Atheists (+ agnostics + the rest of us) ondanks haar naam flink verschilt van een gewone kerk. Er klinken geen liederen, er is geen collecte en er ontbreekt een preek. Of je moet de TED-lezing (zie hieronder) van filosoof Alain de Botton die die avond wordt vertoond als een preek beschouwen. Maar deze ‘preek’ is aanleiding is voor een discussieronde, iets wat je in doorsnee kerken niet vaak ziet. De ongeveer 25 aanwezigen splitsen zich op in drie gespreksgroepen, waarven twee Engelstalige – ongeveer de helft van de aanwezigen komt uit het buitenland.
Alain de Bottons ideeën blijken spraakmakend. Hij stelt dat de overgang naar een seculiere samenleving niet volledig geslaagd is, in de zin dat geestelijk onderricht tegenwoordig te wensen overlaat. Hij betoogt dat atheïsten effectieve didactische elementen uit religies moeten overnemen. Educatie in de vorm van preken en herhaling, bijvoorbeeld, en een jaarkalender die je bepaalt bij belangrijke gemeenschappelijke waarden. Ook kunst kan volgens hem ingezet worden om seculiere ideeën over te brengen. Daarbij neemt hij zelfs het woord propaganda in de mond. Het valt me op dat mijn discussiegroepsgenoten unieke accenten leggen en eigen stokpaardjes hebben, die soms botsen met die van anderen. Geen eenheidsworst in deze kerk! De gespreksleiders pogen na afloop de breedvoerige discussies samen te vatten. Een kenmerk van religie dat meerdere keren klinkt en waar ongelovigen veel aan kunnen hebben, is het sterke gemeenschapsgevoel. Het sluit aan op wat een Ierse in mijn groep vertelde: katholieke Ieren verlieten de Kerk na recente schandalen op grote schaal, maar komen inmiddels in andere, minder dogmatische settings weer bij elkaar omdat ze de saamhorigheid missen. Experiment Kerkvorm voor iedereen Volgens Tempelman kent het spirituele landschap globaal twee stromingen. “Je hebt mensen die zeggen: ‘Ik ben spiritueel maar niet religieus, dus ik ga naar een klooster, doe aan yoga en meditatie’”, stelt hij. “Een andere, kleinere, interessante groep zegt: ‘Ik ben niet spiritueel, maar ik heb wel iets met de vormen van religie.’ Ik onderzoek beide sporen en kijk welke vragen mensen stellen, welke thema’s ze interessant vinden, hoe veel ze bereid erin te investeren, ga zo maar door.” Zinvolle elementen Bijbelverhalen als startpunt De keuze voor verhalen uit het christendom als startpunt komt voort uit ervaringen tijdens zijn studie theologie. “Ik had moeite met mensen die weinig kennis hadden over bijvoorbeeld zenboedddhisme, maar er toch pretentieus over praatten”, zegt Tempelman. “We kregen dan te horen: ‘Lees dit artikel van vijf of tien pagina’s over zenboeddhisme en daarna gaan we ons inleven in de manier waarop een boeddhist omgaat met de dood’. Alsof we duizenden jaren aan geschiedenis in een paar uur kunnen proppen en dan zomaar zullen begrijpen waarover het gaat!” Andere koers Volgens Tempelman is het goed mogelijk dat de Church in de toekomst een andere koers zal varen. “Ik vind niet dat het mijn project moet zijn of blijven. Het is zinvol en er zijn inmiddels aardig wat mensen fanatiek bij betrokken. Als ik ermee zou stoppen, denk ik dat het gewoon doorgaat.”
categorie: geest
|